natuur- en milieueducatie

De Nooterhof is een heerlijke plek voor kinderen om spelend de natuur te ontdekken. De Nooterhof is daarmee een park met een belangrijke rol voor Natuur- en Milieueducatie (NME) en een prachtige locatie met een interessant aanbod voor het onderwijs. Voor zowel het basisonderwijs als middelbare scholen en hoge scholen zijn er veel mogelijkheden. Hieronder is een lijst met opties. Wij werken ook graag op maat. Neem contact met ons op om te vragen wat we voor jouw thema kunnen betekenen.  

Waterbeestjes

Groep 5 – 8. Een sloot zit vol met leven. Sommige beestjes leven in de bladeren op de bodem, andere leven juist boven het wateroppervlak. Met deze les waterbeestjes leren de kinderen wat er allemaal in de sloot leeft. Hierbij leren ze de namen van een aantal soorten, maar er wordt ook ingegaan op de vorm en functie van de dieren. Zo leren ze bijvoorbeeld hoe kevers adem halen onder water. Voor groep 7 -8 is deze les ook uit te bereiden met een wateronderzoek waarbij ze zelf de kwaliteit van het water kunnen beoordelen.

Aansluiting kerndoelen: Deze activiteit sluit aan bij kerndoel 40 en 41.

Parkgeheimen

Kleuterklas: Op een speelse manier leren de kinderen op verschillende manieren naar de natuur kijken. Ze leren kijken en zoeken naar de vele kleuren die aanwezig zijn. En kunnen ze zich inbeelden in hoe een kikker beweegt? En een vogel? Deze les richt zich met name op het ervaren van de natuur.

Zintuigen

Groep 3 – 8. In deze les leren de kinderen al hun zintuigen gebruiken om met name planten te leren kennen. Waarom is een distel stekelig en een paardenbloem geel? Spelenderwijs leren de kinderen hoe planten zich kunnen verdedigen en voortplanten terwijl ze niet kunnen bewegen. In dit proces worden ze uitgedaagd om alle zintuigen te gebruiken. De opdrachten die tijdens kunnen door veel verschillende leeftijden worden uitgevoerd. Naar aanleiding van wat de kinderen ontdekken tijdens het uitvoeren kan je afhankelijk van het niveau van de kinderen dieper of minder diep op de theorie ingaan.

Aansluiting kerndoelen: Deze activiteit sluit aan bij kerndoel 40 en 41.

Kleine beestjes

Groep 5 – 8: Kleine beestjes, dat kunnen vlinders zijn, maar ook pissebedden en slakken. De leerlingen mogen gewapend met loeppotjes opzoek naar alle kleine beestjes die ze kunnen vinden. Daarna gaan we eens goed naar de beestjes kijken: hoeveel pootjes ze hebben, of ze vleugels hebben, etc. Met deze kennis gaan we ze proberen in een groep te plaatsen. Zo mogen de lieveheersbeestjes bij de kevers en de blinde bij bij de vliegen. Ook kunnen ze er daarna zelf een naam aan geven.

Aansluiting kerndoelen: Deze activiteit sluit aan bij kerndoel 40 en 41.

Meten en wegen

Groep 7 -8. Wat is het stilste plekje op de Nooterhof en waarom zou het daar zo stil zijn? En welke soort boom wordt het hoogste? In deze les wordt rekenen, techniek en natuur gecombineerd. Zo mogen de kinderen verschillende natuurlijke eigenschappen gaan meten en wegen.

Aansluiting kerndoelen: Deze activiteit sluit aan bij de kerndoelen 40 en 41 en bij de kerndoelen van rekenen/wiskunde.

Vertel een verhaal

Groep 7 – 8. Elk dier heeft zijn eigen verhaal. Misschien ken je het boek Klieuw wel, over een jonge meeuw die steeds een stapje verder uit zijn nest zet. Of ken je dat verhaal over de mol die uitzoekt wie er op zijn hoofd heeft gepoept. En ken je het verhaal van de Eikelmannetjes al? En de verhalen van de mier van Toon Telligen? Kortom, er zijn dus genoeg verhalen over dieren. Tijdens deze les maken kinderen hun eigen verhaal. Eerst gaan we opzoek naar een goede hoofdpersoon. Samen lopen we een rondje door het park en gaan we kijken wie er allemaal leven: de eekhoorn, de bijen en de vogels. Als je een goede hoofdpersoon hebt gevonden mag je daar een verhaal over verzinnen. In overleg met de docent kan dit een stripverhaal, een toneelstuk of een geschreven verhaal worden.

Aansluiten kerndoelen: Deze activiteit sluit aan bij de kerndoelen 9, 40, 41, en 54.

Een muizenleven

Groep 3 – 6. De nacht lijkt soms een enge donkere tijd. Toch zijn er veel dieren die juist tevoorschijn komen wanneer het donker wordt. Op die manier kunnen ze zich bijvoorbeeld beter verstoppen voor roofdieren. Tijdens deze les gaan we ontdekken hoe het is om als muisje te leven. Je leert wat de vijanden van een muis zijn en wat je kan doen om te ontkomen aan roofdieren. Deze les sluit bijvoorbeeld goed aan op het thema dag & nacht.

Aansluiting kerndoelen: Deze activiteit sluit aan bij de kerndoelen 40 en 41.

Uurtje in de moestuin

Groep 4-8. Kom een uurtje helpen in de moestuin met je schoolklas. Al doende leren de kinderen over de vele aspecten die komen kijken bij een moestuin. Het begint natuurlijk heel basaal bij waar ons eten vandaan komt. Welke planten eten we nou wel en welke nou niet? En wat heeft een plant allemaal nodig om goed te kunnen groeien. Ook krijgen ze op die manier een kans om te leren welke dieren en planten er allemaal nog meer in de moestuin leven. Deze les is een leuke toevoeging thema’s die met planten, groeien en eten te maken hebben.

Veldwerkles

Middelbare school, MBO en hoge scholen. Naar buiten gaan is altijd een mooi toevoeging op een biologieles. Tijdens een veldwerkles wordt er ingegaan op de verschillende manieren van inventariseren en waarom er wordt geïnventariseerd. Ook krijgen de leerlingen een kans om zelf een inventarisatie van bijvoorbeeld planten of insecten te maken.

Buitenleslokaal

Alle leeftijden. Ook zonder een specifieke buitenles is het mogelijk om naar de Nooterhof te komen. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat buitenles een positieve invloed heeft kinderen en hun ontwikkeling. Maak bijvoorbeeld gebruik van onze bomencirkel met genummerde bordjes voor een rekenles.

Hierboven staan een aantal opties die we hier op de Nooterhof aanbieden. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. Neem contact met ons op om te informeren naar de mogelijkheden om aan te sluiten bij jouw specifieke programma.